Щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити. Василь Сухомлинський

четвер, 27 лютого 2020 р.

Квест "Лабіринти мови"

Завдання 3.   «Шифрувальник» 

1. Дізнайтеся, що написано в цій грамоті. Зібрати літери в слова вам допоможуть чарівні стрілочки.






















 2. До кожного малюнка підібрати фразеологізм і пояснити його значення.





3. Вам запропоновано слово «милозвучність»,  з його літер ви повинні  скласти якомога більше нових слів. 1 слово – 1 бал.

4. Знайти в тексті слова, у яких допущено орфографічну помилку, виписати їх і записати правильний варіант. 1 слово – 1 бал.
Мова батьківська
Пахне мова барвінками, мятою, 
Лине спогадом, рідною хатою. 
Пророзтає  бузками, калиною, 
Звучить піснею соловїною.
А із серця - тремтливими струнами, 
Диво-піснею, диво-врунами, 
Журавлями, що линуть із вирію, 
І землею - рідною, щирою.

Мово рідна, пісне невянуча, 
Ти - веселка на небі негаснуча.
 Я беру у життя скарб безцінний твій, 
Для душі українця - цілющий напій!





середа, 26 лютого 2020 р.

Завдання 2.   "Ерудит"

1. Відгадайте предмет: те, що по-різному називається в українській та російській мовах. З'явилось це слово в давньоіндійській мові і звучало приблизно, як «шакара».

Підказка:
 1) Означало «пісок».
 2) Деякі народи видобувають з трорстини, а деякі – з буряка.

2. До вашої уваги  слова, з частин яких треба створити нове слово. Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти  префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.


1.Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник. суфікс із слова каток.
2.Префікс  і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка.
3.Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка.
4.Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка.
5.Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова керівник.

3. Загадки-жарти. 

Хто бачить свої очі?
Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? 
Як записати слово робота п’ятьма літерами, а чотирма?
Що треба, щоб майка злетіла?
На яке питання не можна відповісти «ні»?
Чи можна з кози зробити козака? 
Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка?
Які ключі до неба добираються?

4. Як по-іншому в народі називають місяці? Дібрати по 3 і більше назви. 1 бал за кожен місяць.

Грудень – хмурень,...
Січень – студень,...
Лютий – крутень,...
Березень – ...
Квітень – ...
Травень – ...
Червень – ...
Липень – ...
Серпень –...
Вересень – .
Жовтень – ...
Листопад – ...

вівторок, 25 лютого 2020 р.

Квест "Лабіринти мови"


Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов'язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.   Мова – це  той  інструмент , який  єднає  націю,  народність, народ до єдиного цілого. Світ захоплюється українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов земної кулі.
У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу. 
За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.
Щановні учасники квесту,  ми з вами розпочинаємо квест-гру «Лабіринти мови».  У грі на вас чекатимуть 5 завдань різної складності, для вирішення яких вам знадобиться кмітливість та знання мови. 

Завдання 1.  «Грамотії».
Тож починаємо змагання знавців  української мови під назвою «Лабіринти мови». Отже, вступне, для розігріву.
1. Розставити  прізвища в алфавітному порядку.
Гавриков, Чубинський, Заньковецька, Гжицький, Січинський, Кухаренко, Кальченко, Кметь, Івченко, Зюков, Абашев, Ухов, Опанасюк, Мстиславець.
Ключ.У кожному слові підкресліть другу від початку букву. І з цих букв прочитаєте речення.  (1 б.)

2. Завдання:розставити розділові знаки там, де потрібно (за кожне речення 1б).

1. Я маю багато ідеальних якостей щедрість шляхетність і доброту.
2. В парку росли такі дерева липи клени дуби берези.
3. Кожен кущик горбок долина стежечка все це йому знайоме.

4. Люблю тебе моя ти пісне тобі я дякую за все.
5. Кажуть мудрість приходить з роками.

3. Згадати українські пісні, у яких згадується слово "мама". Виписати рядок з пісні з цим словом і назву. За кожну пісню 1 б. 

четвер, 14 листопада 2019 р.

День толерантності

Міжнаро́дний день толера́нтності — свято, яке відзначається 16 листопада в усьому світі. Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповіданн, етносу або кольору шкіри. Толерантність – це навичка, яку необхідно розвивати, не зважаючи на те, як ставляться діти до різних соціальних груп.  З тих пір цей день щороку відзначається по всій планеті як Міжнародний день толерантності.
Ми всі різні, але ми — рівні. Кожна людина має право жити в мирі. А це означає, що бути толерантним не значить залишатися пасивним перед обличчям расизму, ксенофобії, насильства тощо, або ж мовчати, коли люди стикаються із жорстоким ставленням. У 7- 8 класах був проведений  виховний захід «Подорож із упередженнями»
Метою заходу проаналізувати власні упередження. Учні об'єдналися у групи по чотири особи. Після цього потрібно:
порівняти особистий вибір персонажів і причини такого вибору з вибором інших членів групи;
спробувати узгодити список із трьох найпривабливіших і трьох найменш привабливих персонажів;
обрати доповідача, який пояснить позицію групи.                                                                            Опис ситуації:
Ви вирушили у кількаденну подорож поїздом. Ви ділите спальне купе з трьома іншими пасажирами. Кому із пасажирів ви віддали б перевагу у якості сусідів по купе та з якими пасажирами ви не хотіли б їхати в одному купе?
1. Гладкий банкір з великим пакетом їжі.
2. Глухонімий хлопчина.
3. Жінка ромської національності (циганка) з дитиною.
4. Чоловік середнього віку на милицях.
5.  Молодик, який щойно вийшов із в’язниці.
6.  Рок-співачка – феміністка.
7. Темношкірий іноземний студент.
8.  Жінка у хіджабі (мусульманський     жіночий одяг).
9.   П’яний футбольний фанат.
10. Заробітчанин у поношеному одязі.
11. Солдат у військовій формі.
12. Молода китаянка, яка говорить лише китайською мовою.
По завершенню гри - вільне обговорення досвіду школярів, запропонувавши відповісти на наступні запитання:
1. Якими були головні визначальні фактори вашого вибору?
2. Якщо група не досягла згоди за списком обраних, чому?
3. Які стереотипи містить у собі список пасажирів?
4. Звідки походять ці образи?
5. Як почувалися б ви у ситуації, коли б, наприклад, ніхто не бажав їхати з вами в одному купе?
 Діти із задоволенням  висловлювали власні думки, погляди, зробили висновки.
Всі люди на землі різні, за зовнішністю, характером, за можливостями або здібностями. Але ніколи не можна забувати, що за будь-яких обставин і в будь-якій ситуації ми повинні залишатись людьми і пам'ятати, що нас оточують такі ж люди: кожен зі своїми власними особливостями характеру або рисами зовнішності.


понеділок, 4 листопада 2019 р.

Місячник бібліотек

Читання книг – це приємне та цікаве заняття. Коли знаходиш книгу, яка тебе захоплює, то поринаєш у неї з головою. Разом з її героями переживаєш неймовірні пригоди, стикаєшся з труднощами та долаєш їх. Та, мабуть, найважливіше, що ти береш звідти, це вміння думати, аналізувати ситуації та співчувати людям. Вчишся розуміти навколишній світ та пізнавати людську душу. У більшості випадків перша зустріч дитини з книгою сьогодні відбувається саме в стінах бібліотек. Саме тут діти знайомляться з кращими зразками вітчизняної та зарубіжної літератури, поглиблюють свої знання української мови під час проведення масових заходів. Тому невипадково Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек у 2019 році проходив під гаслом «Бібліотека Нової української школи – простір для освітніх можливостей кожного учня».